Кафедра фізичного виховання та спорту
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра фізичного виховання та спорту by Title
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
Publication Діалектика здоров’я: психосоматичний аспект("Освіта. Інноватика. Практика", 2024) Літвінов, Петро ЮрійовичПроблема здоров’я, шляхів впливу на функціональний стан людини є однією з найскладніших комплексних проблем, яка охоплює філософський, культурологічний, медичний, біологічний, педагогічний, психологічний, валеологічний, соціальний та інші виміри сучасної наукової думки. Здоров’я як предмет дискусії науковців багатьох галузей знань є феноменом, в основі якого лежить складна взаємодія конфліктуючих між собою, іноді діаметрально протилежних протиборчих сил, квінтесенцією яких є діалектична єдність “хвороба-здоров’я”. Надавати хворобі лише негативного забарвлення, розглядати її як факт відсутності здоров’я і/або поразки організму в боротьбі за існування – надто спрощений підхід. Симптоми, як правило, віддзеркалюють намагання організму гармонізувати психосоматичні процеси, що зрештою, є виявом здорових сил. Ефективність оздоровлення визначається конфігурацією впливу на основі комплексного застосування різних засобів.Publication Дієта з нульовою калорійністю: переваги та недоліки("Освіта. Інноватика. Практика", 2025) Літвінов, Петро Юрійович; Неусмехова, Ірина СергіївнаУ свідомості пересічної людини, вихованої згідно із сучасними культурними традиціями, припинення на деякий час вживання їжі асоціюється з голодомором, знесиленням, дискомфортом та іншими неприємними відчуттями суб'єктивного характеру, а відомі факти смерті від голоду сприяють формуванню негативного ставлення до голодування. Водночас значній частині людства здавна відома практика утримання від їжі як ефективний природний засіб оздоровлення і/або лікування. Природа як сміливий діалектик здатна одними й тими самими засобами і вражати, і зцілювати, а отже, парадоксальність її методів іноді складно усвідомлюється. Сучасна наука намагається всебічно дослідити механізми фізіологічних процесів, які активізує голод і виявляє їх значний потенціал для зміцнення здоров'я, активного довголіття та зниження ризику багатьох хронічних захворювань. Одним із загальних механізмів дії голодування є активізація адаптивних реакцій клітин на стрес, які підвищують здатність організму протидіяти хворобливим процесам, захищають клітини від пошкодження ДНК, пригнічують ріст ослаблених клітин, стимулюють їх апоптоз, запобігають виникненню та розвитку раку. Окрім того, механізми, за допомогою яких голодування покращує стан здоров'я і протидіє хворобливим процесам, включають активацію сигнальних шляхів адаптивної клітинної відповіді на стрес, які покращують функції мітохондрій, відновлюють ДНК, активізують аутофагію. Результати багатьох досліджень вказують на те, що різні схеми голодування можуть забезпечити ефективні стратегії уповільнення процесів старіння та оптимізації стану здоров'я. Водночас на сьогодні немає достатньо даних щодо впливу голодування на дитячий організм, людей поважного віку і тих, хто має низьку вагу тіла. Отже, висловлюється припущення, що можливо, для цих груп дієта з нульовою калорійністю може більше завдати шкоди, аніж давати користі. Одним із найбільш безпечних варіантів вважається утримання від їжі та калорійних напоїв протягом 12-24 годин один або кілька днів щотижня чи щомісяця у поєднанні з регулярним виконанням фізичних вправ.Publication Естетика усмішки людини: медико-біологічний і психолого-педагогічний аспекти("Естетика і етика педагогічної дії", 2024) М'якота Олександр ГригоровичУ теоретичній статті розкрито естетику усмішки людини через аналіз її поліфункціонального простору в контексті сучасних медико біологічних і психолого-педагогічних досліджень. Виокремлено та розкрито сутність сигнальної (семіотичної), експресивної, терапевтичної (здоров’я збережувальної), захисної (маскувальної), репрезентативної, комунікативної, соціальної, педагогічної та естетичної функцій усмішки. Уточнено та доповнено критерії естетики усмішки. Класифіковано усмішки на підґрунті натомо-біологічних ознак: комісурна, іклова, складна. Акцентовано увагу на реалізації всіх функцій усмішки в процесі фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності.Publication Комплексні методи фізичної терапії дітей із дитячим церебральним паралічем(Rehabilitation & Recreation, видавничий дім «Гельветика», 2025) Літвінов, Петро ЮрійовичУ дослідженні маємо на меті схарактеризувати сучасні технології в діагностиці та реабілітації дітей із дитячим церебральним паралічем, визначити основні методи фізичної терапії за даної патології.Publication Методичне забезпечення адаптивної фізичної культури: інноваційний підхід до формування компетентностей майбутніх фахівців(2025) Бондаренко, Віктор Петрович; Сукач, Олександр Володимирович; М'якота Олександр ГригоровичУ статті комплексно досліджено методичні засади викладання адаптивної фізичної культури як важливої складової професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Розкрито теоретичні основи дисципліни, її місце в освітньо-професійній програмі, функціональне та аксіологічне значення для формування фахових і загальнокультурних компетентностей студентів. Встановлено, що адаптивна фізична культура має міждисциплінарний характер, базується на поєднанні знань з фізичної реабілітації, педагогіки, медицини, психології та соціальної роботи, і виконує гуманістичну місію інтеграції осіб з особливими потребами у соціум засобами фізичної активності.Publication Моделювання індивідуальної техніки ефективного та раціонального відштовхування кваліфікованих легкоатлетів-стрибунів у довжину(Вісник Національного технічного університету "ХПІ", 2025) Бондаренко, Віктор ПетровичМета роботи: дослідження і обґрунтування найважливіших критеріїв оцінки індивідуальної техніко-фізичної підготовленості кваліфікованих чоловіків-стрибунів у довжину. У дослідженнях брали участь 19 легкоатлетів-стрибунів у довжину високої кваліфікації, які в 2018 і 2019 тренувальних роках брали участь в змаганнях чемпіонатів України з легкої атлетики серед дорослих спортсменів. Реєстрація біомеханічних характеристик техніки стрибків в довжину проводилася за допомогою швидкісної відеозйомки, обробленої в комп'ютерній програмі відеоаналізу «Kinovea», а також комп'ютерної біомеханічно-технологічної системи «OptoJump» і показників електронно-оптичної системи «Старт-фініш». Результати досліджень складені моделі множинної лінійної регресії між спортивним результатом кваліфікованих спортсменів і кінематичними параметрами індивідуальної техніки стрибунів у довжину. Для оцінки статистичної достовірності моделі використаний коефіцієнт детерміації (R2). Оцінка статистичної значущості коефіцієнтів моделі показала, що два з шести коефіцієнтів можуть вважатися відмінними від нуля (значимі). Це коефіцієнти при чинниках «швидкість спортсмена перед відштовхуванням» і «довжина шляху проходження загального центру маси тіла (ЗЦМТ) в момент здійснення відштовхування».Publication Обґрунтування перспективи повернення дисципліни «Фізичне виховання» у статус обов’язкових дисциплін гуманітарного циклу навчальних планів закладів вищої освіти(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, м. Київ, 2025) М'якота Олександр ГригоровичПроблема дослідження полягає у суперечності між необхідністю усвідомленого прагнення до занять фізичною культурою та спортом, неясним уявленням собі мети та завдань фізичного виховання, та недостатнім науково- методичним забезпеченням процесу мотивації студентів. Після аналізу існуючих проблем у сфері вищої освіти варто відзначити, що фізична культура наразі відчужена від навчальних планів університетів, що призвело до зменшення кількості годин, відведених на цей предмет, та скасування обов'язкового підсумкового контролю. У багатьох закладах вищої освіти вилучають дисципліну з обов'язкових та переводять до категорії вибіркових або факультативних, скорочують обсяг фізичної активності студентів шляхом проведення занять один раз на тиждень. Такі ситуації, необхідно негайно розглянути поки вони не набули масштабності.Publication Рухова активність і здоров'я серцево-судинної системи("Освіта. Інноватика. Практика", м. Суми, 2024) Літвінов, Петро ЮрійовичКорисна дія фізичних вправ як оздоровчого (лікувального) засобу доведена багатьма дослідженнями і не викликає сумнівів. Водночас не припиняються дискусії серед науковців щодо обсягів рухової активності, інтенсивності виконання вправ, доцільності використання того чи іншого різновиду фізичного навантаження в аспекті впливу на здоров'я людини в цілому і, особливо, серцево-судинної системи як однієї з головних ланок організму, яка визначає здоров'я, якість і тривалість життя. Результати ряду наукових досліджень дають суперечливі дані стосовно цих питань. Наприклад, у розряд дискусійних перейшло твердження, що спортивні навантаження руйнують здоров'я і зменшують тривалість життя. Метою нашого дослідження є формування уявлення про оптимальній обсяг, інтенсивність, специфіку (різновиди) фізичного навантаження для забезпечення здоров'я серцево-судинної системи і тривалого активного довголіття. Деякі експерти припускають, що досягнення екстремальних рівнів підготовленості з використанням інтенсивних вправ може спровокувати виникнення серцево-судинних захворювань і збільшити ризик раптової смерті. Водночас існують дані, які показали поступове зниження смертності в залежності від збільшення кардіореспіраторної дієздатності, але не виявили її верхнього порогу, за яким ризики почали б зростати. Іншими словами, автори цих досліджень не знайшли доказів, які свідчили б про шкоду, пов'язану з екстремальним рівнем фізичної підготовки. Таким чином, для середньостатистичної людини індустріального суспільства більш актуальною постає проблема недостатнього рівня фізичного навантаження, аніж не надмірного. Одним з ключових питань в контексті здоров'я серцево-судинної системи є особливості впливу фізичних вправ різної спрямованості. Дослідники намагаються краще зрозуміти ступінь причетності сприяння медіаторам здоров'я серцево-судинної системи аеробної підготовленості і м'язової сили.Publication Спортивні ігри як ефективний інструмент розвитку соціальних компетентностей студентської молоді(Видавничий дім «Гельветика», м. Київ, 2025) М'якота Олександр Григорович; Бондаренко, Віктор Петрович; Сукач, Олександр ВолодимировичУ статті розкрито потенціал спортивних ігор як ефективного педагогічного інструменту розвитку соціальних компетентностей студентської молоді в умовах сучасного освітнього середовища. Актуальність теми зумовлена зростанням ролі «м'яких навичок» у професійній підготовці здобувачів освіти, серед яких важливе місце посідають уміння працювати в команді, комунікувати, вирішувати конфлікти, нести відповідальність та адаптуватися до нових соціальних умов. У процесі колективної ігрової діяльності створюється природне середовище для розвитку міжособистісної взаємодії, формування довіри, згуртованості та емоційної стабільності. Досліджено міждисциплінарні аспекти впливу спортивних ігор на формування соціальних навичок у здобувачів вищої освіти, зокрема в контексті психолого-педагогічної та фізкультурно-оздоровчої підготовки. Наведено огляд сучасних наукових досліджень, що підтверджують ефективність спортивних ігор у вихованні соціально зрілої особистості. Проаналізовано практичний досвід закладів вищої освіти, де спортивні ігри інтегруються у формальну та неформальну структуру навчального процесу, зокрема, через різні форми організації фізкультурно-спортивної та оздоровчої діяльності. Підкреслено важливість впровадження інноваційних форм ігрової діяльності, які відповідають сучасним педагогічним підходам та інтересам студентів. Це відкриває нові можливості для модернізації фізичного виховання в системі вищої освіти та формування конкурентоспроможного фахівця, здатного до ефективної професійної та соціальної взаємодії.Publication Технології застосування тренажерних засобів у системі атлетичної підготовки здобувачів вищої освіти("Наукові записки", м. Кропивницький, 2025) Бондаренко, Віктор ПетровичУ статті розкрито науково-методичні засади впровадження тренажерних засобів навчання в систему атлетичної підготовки здобувачів вищої освіти. У центрі дослідження освітній компонент «Тренажерні засоби навчання», який представлено як ефективний інструмент формування загальних та фахових компетентностей та досягнення програмних результатів навчання, необхідних для роботи з сучасним тренажерним обладнанням в освітньому, оздоровчому та спортивному контекстах.Publication Точність кидків м’яча в кошик баскетболістів студентської команди("Спортивні ігри", ХДАФК, 2025) Сукач, Олександр ВолодимировичРезультативний кидок є основним і визначальним елементом ефективності змагальної діяльності в баскетболі. Перед командою стоїть завдання у кожній грі показувати максимально високий показник результативності кидків, бо від кожного кидка може залежить рахунок і перемога у матчі. Знання рівня точності кидка м'яча в кошик дозволяє тренерам підбирати і використовувати у тренувальному процесі методики, які забезпечують навчання та удосконалення кидків на більш високому рівні, що є актуальним.Publication Фізичне виховання в системі профілактики стресу та збереження здоров’я студентської молоді("Витоки педагогічної майстерності", ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2025) Сукач, Олександр Володимирович; Бондаренко, Віктор Петрович; М'якота Олександр Григорович; Літвінов, Петро ЮрійовичУ статті висвітлено теоретичні засади використання фізичного виховання як ефективного засобу профілактики стресу та збереження психофізичного здоров'я студентської молоді в умовах сучасного освітнього середовища. Здійснено міждисциплінарний аналіз наукових джерел з психології, педагогіки та фізичної культури з метою обґрунтування ролі фізичного виховання як важливого ресурсу подолання негативних наслідків стресу. Розкрито психофізіологічні механізми впливу фізичної активності на нервову, ендокринну та серцево-судинну системи, а також її значення для стабілізації психоемоційного стану, покращення когнітивних функцій, нормалізації сну і підвищення загальної життєвої тонусності.Publication Фізичне виховання як засіб соціально-психологічної адаптації студентів до навчального процесу у ЗВО("Витоки педагогічної майстерності", ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2025) Бондаренко, Віктор Петрович; Сукач, Олександр Володимирович; М'якота Олександр Григорович; Неусмехова, Ірина СергіївнаРозкрито значення фізичного виховання як важливого засобу соціально-психологічної адаптації студентів до навчального процесу у закладах вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю забезпечення гармонійного входження молоді до нового соціального та освітнього середовища, що супроводжується зростанням рівня психоемоційного напруження, стресу, дезадаптації та труднощами у міжособистісній взаємодії. Охарактеризовано основні теоретичні підходи до розуміння сутності соціально-психологічної адаптації студентів у ЗВО, виокремлено її ключові компоненти, зокрема: рівень тривожності, самооцінку, мотиваційну спрямованість та здатність до соціальної взаємодії. У межах емпіричного етапу було проведено дослідження з використанням методики Роджерса-Даймонда, опитувальника С. Перце та авторської анкети, спрямованої на вивчення динаміки адаптаційного процесу у студентів І курсу. I Участь у дослідженні взяли дві групи студентів: експериментальна (із впровадженням адаптованої програми фізичного виховання 3 інтерактивними та психоемоційними компонентами) та контрольна (із традиційною програмою). Результати порівняльного аналізу показали значущі позитивні зміни в експериментальній групі, зокрема зростання рівня соціально-психологічної адаптації, зниження тривожності та підвищення мотивації до навчання.Publication Іmplementation of the didactic model of development of health-saving competence of teachers of the subject «integrated course: health, safety and well-being»(ПНПУ ім. В. Г. Короленка, м. Полтава, 2025) Litvinov, P. Y.; Літвінов, Петро ЮрійовичThe aim of the study is to develop a didactic model for the development of health-saving competence of teachers of the subject «Integrated course: health, safety and well-being» and to present the results of its implementation. Experimental verification of the didactic model of development of health-saving competence of teachers of the subject «Integrated course: health, safety and well being» was carried out with the help of a local pedagogical experiment in March 2024. 55 teachers of the subject «Integrated course: health, safety and well-being» from schools of Poltava and Poltava region were selected to participate in the experiment, who agreed to participate in the approbation of the didactic model on the basis of Poltava Academy of Continuing Education named after M. V. Ostrogradsky. Experimental verification of the developed methodology showed that in general the level of development of health-saving competence of teachers of the subject «Integrated course: health, safety and well-being» increased after the introduction of the proposed didactic conditions.